Det blir stadig mer populært å bestille dagligvarer på nettet i stedet for å komme seg ut til butikken, og faktisk viste en undersøkelse at det har vært dobling av denne aktiviteten fra 2016 til 2017.
Som med mye annet er det prisene som for det meste bestemmer hvor man handler, og når du handler online, kan du komme over like rimelige priser som på lavpriskjeder som Coop Extra og Kiwi. Tre av de store nettstedene for online dagligvareshopping er:
- no
- Adams Matkasse
- no
Dette kan mange nyte godt av, siden mange ektepar må tilbringe store deler av tiden på jobben for å få endene til å møtes. Har man barn, blir det enda mer knapt med tid. Da er det en befrielse å få mat levert på døren, og mat som ligger pent pakket i en kurv eller eske, virker mer presentabel og fersk enn det du tar ut fra kjøleskapet eller fryseren. Det går også an å få tak i ferdige middagsretter på nettet, som sparer folk for mye tid.
Vil neppe vare
Spesialister innen økonomi og handel tror likevel neppe at matkasser vil utvikle seg til å bli så populært at de fysiske butikkene vil få merkbar konkurranse. Matkasser var noe som en stund virket veldig forlokkende, men med tiden går folk lei og innser at den gammeldagse måten er billigere. Undersøkelser har også vist at produktene som selges til langt lavere pris, har samme kvalitet som samme produkt til høyere pris. Det er bare etiketten som bestemmer prisen, med andre ord.
Selv om matkasser neppe blir stort i Norge, kan det se ut til at det å bestille de matvarene man selv ønsker og få dem levert hjem, er et marked som vil bli større og større. For øyeblikket er ikke omsetningen på onlinehandel engang én prosent av den totale omsetningen for matvarehandel i Norge, så derfor har dette et stort potensiale. Rema har også kjøpt seg inn i kolonial.no for å se hvordan konseptet fungerer, og dermed kan de også få en idé om hvordan de kan følge med i utviklingen.