Nye trender er i sving i restaurantbransjen

Restaurantbransjen er i stadig endring. Det er blitt lagt større vekt på å gjøre restaurantbesøket til en komplett opplevelse hvor profilen til restauranten vises i alt fra valget av råvarer til hva som er på veggene.

Et moderne spisested

Restauranten Maaemo i Oslo er et godt eksempel på et slikt moderne spisested her i Norge. Et besøk her blir presentert som en helaftens opplevelse – og det oppfordres derfor til at man setter av hele kvelden til besøket. Menyen er i aller høyeste grad sesongbasert, både med tanke på mat- og drikkemenyen. Ethvert besøk skal også være helt unikt, med en ny flere retters meny for hver gang.

Nordens egen restaurantguide The White Guide har testet 300 restauranter i Norden i år. 92 i Sverige, 85 i Danmark og Færøyene, 56 i Norge og Svalbard, 54 i Finland og 17 på Island. 56 av de 300 er norske. Blant de norske finner vi Maaemo på åttende plass og Statholdergaarden på 27. plass. Sistnevnte er på topp 30-listen for første gang.

Et mål er at maten skal reflektere det røffe landskapet og klimaet som Norge er kjent for. Det presenteres også en profil hvor nøye ettertanke og «forskning» på råvarer og smakskombinasjoner legger grunnlaget for hva restauranten serverer av mat.

Fiskesuppe på gourmet-restaurant

Maten kan også smake av ting som man vanligvis ikke tenker på som råvarer. Hvorfor kan ikke en dessert, som for eksempel en melkesorbet, smake av norsk kongle fra grantrær? Det er slike spørsmål man stiller seg for stadig å opprettholde en utvikling innen restaurantfaget. Man trenger jo fremdeles en grunn til å gå på restaurant i en tid hvor man, ved hjelp av oppskrifter og veiledninger på nettet, potensielt kan lage alt av matretter på egen hånd. Råvarene kan jo bare bestilles over nettet.

Derfor har de fremste restaurantene i dag gått for en helhetlig og oppofrende profil overfor gjestene.